Home > Blog > Welk soort versnelling kies ik op mijn e-bike?

Welk soort versnelling kies ik op mijn e-bike?

Op een gewone fiets ben je blij met voldoende versnellingen, zeker als je regelmatig een heuveltje pakt. Bij een e-bike zijn het aantal en het type versnellingen minstens zo belangrijk. Veel e-bikers zijn lui in het schakelen en belasten daarmee het aandrijfsysteem van hun e-bike onnodig zwaar, met ook een hoog stroomverbruik. Probleem is dat ze het niet voelen, door de trapondersteuning. Schakelen is echt belangrijk op een e-bike. Er is keuze uit verschillende versnellingssystemen. Van naafversnelling tot derailleurversnelling. Of zelfs een traploze naafversnelling. Welk systeem past het beste bij jou?

Hoeveel versnellingen heb jij nodig op je e-bike? Dat hangt vooral af van hoe je je e-bike gebruikt. Fiets je vooral in de stad? Dan moet je veel optrekken en kies je liefst voor wat meer versnellingen. Fiets je meer langere afstanden dan kun je met kleiner aantal versnellingen goed uitkomen. Fiets je sportief dan wil je juist weer veel versnellingen. Feit is dat je e-bike het beste functioneert als deze steeds een zo licht mogelijk verzet heeft. Daar moet je als e-biker zelf voor zorgen met voldoende versnellingen en door tijdig te schakelen. Wil je dat liever uitbesteden? Ok dat is mogelijk, met de Enviolo automatische versnellingsnaaf.

E-bike met naafversnelling

Een naafversnelling is een versnellingssysteem dat volledig in de naaf van het achterwiel is weggewerkt. Meestal hebben deze systemen 7 of 8 versnellingen, zonder zichtbare tandwielen. Omdat het systeem is opgesloten in de behuizing van de naaf, is het goed beschermd tegen vocht en vuil. De kettingkast van een e-bike met naafversnelling is meestal dicht en ook de ketting blijft dus droog en schoon. Een systeem dat dus weinig onderhoud vraagt. Het is het ideale systeem voor stadsfietsen. Besef wel dat je stilstaand kunt schakelen maar niet tijdens het trappen. Nadelen zijn dat het een zwaar systeem is en zelf onderhouden nauwelijks een optie is.

E-bike met derailleurversnelling

Dit systeem kennen we van de sportievere fietsen en e-bikes. Belangrijke voordelen van dit systeem is dat er veel versnellingen tot je beschikking staan en dat alle techniek goed bereikbaar is. Hoogstens moet je de open kettingkast er even afhalen, wat hoogstens twee schroefjes zijn. Je kunt het systeem zelf onderhouden en afstellen en bij pech onderweg kun je het vaak ook zelf repareren. Veel versnellingen betekent dat je steeds de ideale versnelling kunt vinden die past bij de situatie. En dat je bij wat extremere situaties, zoals een steile berghelling, beter uit de voeten kunt. Een derailleursysteem is bovendien licht van gewicht. Zijn er ook nadelen? Ketting en tandwielen worden eerder vuil, dus die moet je voor een langere levensduur vaker reinigen en smeren. Je kunt niet schakelen bij stilstand en een dichte kettingkast is niet te combineren. Het is de sportieve keuze onder de versnellingssystemen.

E-bike met traploze versnelling

Een traploze versnelling heeft een oneindig aantal versnellingen. Bij de handmatige versie bedien je het systeem met een draaischakelaar aan je stuur, waarmee je heel geleidelijk en intuïtief de versnelling kunt opvoeren. Met de automatische traploze versnelling schakelt het systeem voor jou, aan de hand van de jou gewenste instelling.

Enviolo versnellingssysteem. Het beste van twee werelden

ADVANCED E-BIKES zijn leverbaar met het Enviolo versnellingssysteem, dat zowel tandloos als traploos werkt. Het werkt met zogenoemde planeten (kogels) en speelt op een innovatieve manier met de omvang ervan. Kies je het handmatige systeem, dan kun je tijdens het schakelen gewoon doortrappen, zonder krachtverlies. Bij het optrekken kun je vanuit stilstand schakelen en tussenstapjes tijdens het schakelen overslaan. Het automatische Enviolo systeem schakelt voor jou, je hoeft niets te doen. Dat is nog eens zorgeloos en comfortabel fietsen en doet denken aan het schakelcomfort van elektrische auto’s. het systeem is te combineren met een beltdrive. Daarmee is het onderhoud tot een minimum beperkt. Je kunt kiezen uit een open of gesloten kettingkast. Nadelen zijn hoogstens dat het systeem wat zwaarder is dan een derailleursysteem, iets meer energie verbruikt en dat het minimale onderhoud niet echt zelf is te verrichten.

© Copyright Ebike Advanced
|