Home > Blog > Voordelen en nadelen van riemaandrijving op e-bike

Voordelen en nadelen van riemaandrijving op e-bike

Een aantal modellen van ADVANCED EBIKE biedt de keuze uit ketting- of riemaandrijving, ook wel belt-aandrijving genoemd. Riemaandrijving wint snel aan populariteit en dat is ook heel begrijpelijk: de riem gaat heel lang mee, is niet zo vet als een ketting en vraagt nauwelijks onderhoud.

Wat is riemaandrijving?

Bij riemaandrijving wordt voor de aandrijving gebruik gemaakt van een kunststof riem, in plaats van de ‘traditionele’ stalen ketting. Deze riem bestaat uit een polymeer, een specifiek soort plastic, en is versterkt met lichte en toch heel sterke carbonvezels. Ze zijn waterafstotend en extreem sterk. Een combinatie van derailleurversnelling en een aandrijfriem is niet mogelijk. Dat verklaart waarom er altijd de combinatie met een versnelling in de achternaaf of trapas is. Graag zetten we de voordelen en nadelen van riemaandrijving voor je op een rij.

 

Tips riemaandrijving

• De blauwe laag op de riem heeft geen enkele functie. Het is geen slijtage-indicator;

• Voor een extra lange levensduur kun je het CDX-tandwiel en de riem na ongeveer 8.000 kilometer omdraaien;

• Zorg ervoor dat er geen knikken in de riem ontstaan. Dan breken de carbonvezels en daarmee is de riem meteen onbruikbaar.

Voordelen riemaandrijving op e-bike

Een aandrijfriem vraagt vrijwel geen onderhoud. De slijtage in minder dan die van een stalen ketting. Dat heeft ook te maken met de versnelling in de naaf of in de trapas. Het schakelen gebeurt in de naaf en de riem blijft daardoor op eenzelfde lijn. Dat betekent minder weerstand en dus minder slijtage op de riem. Een aandrijfriem hoeft niet gesmeerd te worden en blijft daardoor ook veel schoner dan een vettige ketting die vuil aantrekt. Ook een verroeste ketting is met een riem verleden tijd. Niet onbelangrijk: een aandrijfriem op een e-bike doet zijn werk een stuk stiller dan een ketting.

Nadelen e-bike met riemaandrijving

Riemaandrijving vraagt om een specifiek of aangepast frame. Er is altijd een open ruimte in het frame nodig om de riem te kunnen monteren en verwijderen. Omdat een riem uit één stuk bestaat en niet even losgekoppeld kan worden zoals een ketting. Ook dient bij riemaandrijving altijd gekozen te worden voor een interne naafversnelling. Dat beperkt dus de keuze in het aantal versnellingen waarmee je je e-bike zou willen uitrusten. Derailleurversnelling is niet mogelijk, omdat de riem niet kan verschuiven. Een laatste nadeel is dat riemaandrijving wat duurder in aanschaf is, waarbij een riem meestal wel langer meegaat dan een ketting en wat lagere onderhoudskosten heeft.

Hoe onderhoud je riemaandrijving

Nauwelijks dus, zoals eerder geschreven. Een riem kan 10 tot 15.000 km meegaan, waar een ketting soms al met een paar duizend kilometers aan vervanging toe is. Een riem vraagt geen smering en kan niet rekken. Ook naspannen is niet nodig. Af en toe reinigen van de riem is verstandig en dat kan gewoon door met water te spoelen. In droge omstandigheden kan een riem wat gaan knarsen of piepen. Gebruik hiervoor alleen de originele belt care spray voor.

© Copyright Ebike Advanced
|