Home > Blog > De fietsketting. Belangrijker dan je denkt!

De fietsketting. Belangrijker dan je denkt!

Je fietsketting is een belangrijk onderdeel van je fiets of e-bike. Zeker bij e-bikes wordt een ketting ongemerkt zwaar belast en is onderhoud direct bepalend voor de levensduur. Bij een versleten ketting merk je dat de versnellingen ‘doorschieten’ of dat de ketting langer is geworden en er spontaan af loopt, bijvoorbeeld tijdens het schakelen. Bij derailleurversnellingen zullen ook de tandwielen door een slechte ketting eerder slijten. Kortom: alle reden om je ketting goed te onderhouden en pech onderweg en onnodige kosten te voorkomen. Het is maar een kleine moeite. We geven je graag een aantal tips.

Een fiets of e-bike met dichte kettingkast (meestal zonder of met naafversnelling) vraagt minder onderhoud dan met derailleurversnellingen. De ketting is immers beschermd tegen vuil van buitenaf. Afhankelijk van gebruik kan een ketting gerust een halfjaar zonder onderhoud zijn werk doen. Tip: luister naar je ketting als je ‘m ronddraait: maakt deze veel geluid dan is reinigen en smeren aan te bevelen.

Open kettingkast

Anders is het met een derailleursysteem. Deze heeft vele voordelen: meer versnellingen en je kunt overal goed bij. Nadeel is natuurlijk dat ketting, crank en tandwielen sneller vervuilen en daardoor eerder slijten. Dat vraagt om regelmatig reinigen en smeren, bijvoorbeeld maandelijks. Maar vaker mag ook, je kunt het nooit te vaak doen. Veel actieve fietsers en e-bikers maken er een gewoonte van om het na elke rit even te doen. De kettingolie kan dan goed intrekken en je bent dan weer goed voorbereid op de volgende rit. De ondergrond waarop je fietst is ook bepalend. Fiets je veel op zandwegen, dan zal je ketting eerder vervuilen. Zand tussen de schakels heeft een vernietigende werking.

Fietsketting of riemaandrijving?

Riemaandrijving, ook wel beltaandrijving genoemd, heeft een aantal voordelen ten opzichte van een ketting. Deze getande riem van sterk carbon rekt niet en vraagt vrijwel geen onderhoud. Je hoeft deze niet te smeren en hoogstens af en toe schoon te maken met een doek of borstel. Ander voordelen van een aandrijfriem zijn dat een riem stiller is, lichter werkt en langer meegaat. Heeft een riem ook nadelen? Hoogstens dat vervangen wat lastiger is, want je hebt een opening in het frame nodig. Ook is riemaandrijving niet te combineren met een derailleurversnelling. De ADVANCED e-bikes zijn voorzien van de zeer sterke Gates-riemen.

Hoe smeer ik een fietsketting?

Begin met goed schoonmaken van de ketting. Dat kan met een sopje van warm water en afwasmiddel maar er zijn ook kettingreinigers te verkrijgen. Ook zijn er speciale borsteltjes in de handel. Maak de ketting daarna goed droog. Breng dan een laagje smeerolie aan op de ketting en draai de pedalen een aantal keren rond. Gebruik liefst een betere kettingolie, want die blijft ook bij regen langer zitten, heeft een heel goede corrosiebescherming en vormt een beschermende laag die metaalfrictie vermindert. Het vermindert slijtage en werkt ook geluidsreducerend. De ruimtes tussen de kettingschakels worden goed opgevuld en werken zo ook vuilwerend. Denk aan het milieu en kies altijd een 100 procent oplosmiddelvrije olie. Droog de ketting na een aantal uren losjes met een pluisvrije doek, zodat de ketting niet te vet is en bij je volgende rit vuil aantrekt.

Heb je een fiets of e-bike met gesloten kettingkast? Meestal zit er een los achterkapje op je kettingkast die je kunt demonteren met een schroevendraaier. Daarna kun je de ketting smeren.

Cassette schoonmaken en smeren

Bij derailleurversnelling moet ook de cassette met tandwielen worden gereinigd en gesmeerd. Gebruik daarvoor ontvetter en een speciaal borsteltje. Beweeg het borsteltje daarbij tegen de rijrichting in. Daarna de cassette afspoelen (geen hoge druk!).

Een fietsketting vervangen

Zit er een kettingkast op je e-bike? Haal deze er dan eerst af. Dan moet je de ketting ‘openen’. Dat gaat soms met een kettingslot, een speciale connector. Heeft je fietsketting geen kettingslot, dan heb je een kettingpons nodig, die het verbindingspinnetje tussen twee schakels eruit perst. Daarna leg je de nieuwe ketting erop, eerst aan de voorkant van het grootste tandwiel en vervolgens aan de achterkant op het grootste tandwiel. Zorg ervoor dat de juiste versnelling op de fiets is ingesteld. Mocht de ketting te lang zijn, dan moet je een of meer kettingschakels verwijderen. Als de ketting strak staat, pers je het pinnetje weer terug met de kettingpons.

Liever laten doen? Ga naar je ADVANCED EBIKE dealer

© Copyright Ebike Advanced
|